Har du en lykkeliste?

10982134_935592579815291_7956590810002696764_n

Mange av mine klienter kommer til meg med mangel på energi og føler de får gjort så lite annet enn kanskje jobb og det «viktigste». Jeg erfarer at dette ofte kommer av sterke krav til oss selv om å være så flinke, og når vi ikke klarer det så ender vi opp med å bruke energien vår på alle tankene om hva vi burde istedenfor å handle.

Mange erfarer at den ene dagen med masse energi så skal alt fikses. Alt de ikke klarer å gjøre ellers blir da gjort denne ene dagen når batteriene endelig føles fullada. Men batteriene er ikke fullada, de begynner bare å nærme seg, men det er ikke noe reserve å gå på. Men de brukes opp og huset vaskes, gjerne taker og vegger og alt du ikke har gjort på lenge. Dagen etter er energien helt i bunn igjen, det føles som å begynne på nytt. Batteriene må lades opp på nytt. Dette tar en stund og den evige sirkelen er i gang.

For å snu denne vonde sirkelen kan det være lurt å spare litt energi. De dagene du føler at alt er på topp så tenk at du skal putte litt av denne energien på en sparekonto til dagen etter. Så gjør litt av det du ønsker og føl deg fornøyd, så vil det være litt igjen til i morgen og du vil etter hvert begynne å føle deg bedre. På de mest energifulle dagene kan du fylle opp kontoen din med hyggelige ting også. Kanskje besøke noen venner, gå på kino, finne på noe godt med barna dine eller andre ting som gjør deg godt. Du vil snart merke at noe skjer. Du vil få mer energi og mer handlekraft.

Så tilbake til alle burde og skulle. Jeg har lagt bort disse, men jeg har laget meg en lykkeliste. Denne lista er fylt med ting som gjør meg glad. Jeg blir glad av et ryddig hjem, men jeg ønsker ikke å rydde og vaske til enhver tid. Men jeg har satt den på den daglige lykkelista mi for da vet jeg at å ha det ryddig gjør meg lykkelig og jeg får mer tid til andre ting som gjør meg mer lykkelig. Litt rydding hver dag er for meg fint.

Jeg har også tatt bort ordet trening og burde i min hverdag, men jeg vet at jeg blir lykkelig av å bevege meg så derfor står bevegelse på min liste. Jeg setter ingen krav til hva jeg skal uføre, men en form for bevegelse hver dag vil jeg ha. Så om rengjøring, en liten dans, en løpetur eller en gåtur er dagens bevegelse så er jeg fornøyd. Det jeg merker etter at jeg laget lista er at bevegelse blir mer og mer riktig, og jeg gjør mer av det fordi jeg gjør de bevegelsene hver dag som gir meg glede. Da får jeg mer energi og jeg gjør mer av det.

Ellers inneholder min lykkeliste latter, hjelpe andre, tegne/skrive og andre ting som gjør dagene mine fine og enklere.

Kanskje du skal lage en liste over hva som gjør deg lykkelig og henge lista di opp rundt om kring i huset ditt? Se på den hver dag og minne deg på gode ting for deg selv? Jeg pleier å se på lista mi før jeg legger meg om kvelden og i hodet mitt krysser jeg ut det jeg har fått gjort, og hvis jeg for eksempel ser at jeg ikke har ledd den dagen så bestemmer jeg meg for at jeg skal legge inn litt mer latter i morgen. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg vet at det gjør meg lykkelig.

En periode i høst glemte jeg lista mi og skjønte ikke hvorfor jeg ble så trist og hadde lite energi, da jeg plutselig kom på at jeg hadde glemt min lykkeliste og utføre dem. Det tok ikke lang tid før jeg var tilbake, men det var en nyttig læring og påminnelse om at det som gjør meg lykkelig skal jeg gjøre hver dag, både av praktiske ting og fornøyelse.

Lykke til!

 

Leave A Response

* Denotes Required Field